KARAMAN GEZÄ°SÄ° – Ãœmit AKGÃœN

BİR MUTLU GÖZÜYLE BiNBiR KİLİSE GEZİSİ *
….Saat 11.00 civarında Karaman’dayız. Hedef TaÅŸ Kale. Eski adı Kızıllar olan TaÅŸ Kale Kasabası il merkezine 46 km. uzaklıkta olup genişçe bir vadi içine kurulmuÅŸtur. TaÅŸ Kalede Manazan ve Ä°ncesu MaÄŸaraları, TaÅŸ Mescidi ve Ambarları görmek istiyoruz. Manazan MaÄŸaraları TaÅŸ Kaleye 3 km. kala olanca heybetiyle bizi karşıladı vadinin sol tarafında yüksekçe bir yamacın üzerinde Bizanslılardan kalma büyük bir kaya kütlesi. Manazan MaÄŸaraları kum, at ve ölü meydanı diye isimlendirilen katlardan meydana gelmekte. Katlara çıkış merdivenleri olarak sekiz ile onbeÅŸ metre arasında deÄŸiÅŸen bacalar kullanılır. Dikdörtgen prizma ÅŸeklindeki bu bacaların dört duvarında el ve ayaklarımızı kullanarak çıkabileceÄŸimiz ayaklıklar vardır. Manazan MaÄŸaralarının giriÅŸ katında çok sayıda kaya mezarları görülebilmekte, giriÅŸten sonra baca ile çıkılan kum kalede hücreler yer alır. Salonun sonunda taban yüzeyinin altına oyularak yapılmış su deposu bulunur. Bir üst katta at meydanından sonra ölü meydanına çıkılır. Yakın zamana kadar burada birçok insan cesedi varmış. Bunun için buraya ölü meydanı denilmiÅŸtir. Bu cesetlerden bir tanesinin Karaman Müzesinde teÅŸhir edildiÄŸini öğrendik. Manazan MaÄŸaralarından sonra TaÅŸ Kaleye geliyoruz. YemyeÅŸil bir TaÅŸ Kale Ambarları, TaÅŸ Mescidi ve otantik haliyle bizi karşılıyor. Halkının bize olan yakınlığı gerçekten ilgi çekici. Bir tepsi nefis yaÄŸlı darıyı bize ikram için uÄŸraÅŸan kadının samimiyetini ve konukseverliÄŸini unutmak mümkün deÄŸil. TaÅŸ Kalenin hemen giriÅŸinde sol tarafta dik yamaç üzerinde ambar olarak kullanılan yüzlerce kaya evleri var. Bugün de bunlar buÄŸday ambarları olarak kullanılmakta. DoÄŸal tahıl ambarı olarak kullanılan bu kayaların ilk katlarında hububat bozulmadan, ilaçlamaya gerek kalmadan, iki-üç sene daha yukarıdaki katlarda yedi-sekiz yıl muhafaza edilebilmekte imiÅŸ. TaÅŸ Kale de Erdal Bey ve Bülent Beyin son derece dikkatli çalışmalarını gördük. Gelenek ve göreneklerine sıkı bir ÅŸekilde baÄŸlı olan TaÅŸ Kale halkının sıcak ilgisinden çok memnun kaldığımızı tekrar ifade etmek istiyorum. Çok mutlu bir ÅŸekilde TaÅŸ Kaleden ayrılıyoruz. Ä°stikamet Maden Åžehir, Binbir Kilise.
Kılbasan üzerinden Maden Åžehire ilerliyoruz. Karaman’a 50 km. uzaklıkta bir bölge volkanik bir araziden geçiyoruz, bölge hakkında Erdal ÅžENEL Bey gruba açıklamalarda ulunuyor.
Hırıstiyanlığın önemli merkezlerinden olan aradağ çevresi ve Değle köyü uzun süre
Hıristiyanları barındırmıştır. St. Paul ve arkadaşı Barnabas Hıristiyanlığı propagandası için Konya’ya gelmiÅŸler ve burada uzun sure kalarak propaganda yapmışlardır. Daha sonra bu elçiler Karaman’ın kuzeydoÄŸusundaki Derbe Åžehrine geldiler burada propagandalarına devam ederek bir çok Hıristiyan kazandırdılar. Hıristiyanlar mabetler yaptılar ve buradaki Hıristiyanlara rehber olarak rahipler tayin edip Konya’ya döndüler. Karaman sınırları içinde Kızıllar, Gökçe, Alahan, Ä°brala, Manazan, Zengen, Maden Åžehri ve DeÄŸle gibi Hıristiyanlığa merkezlik etmiÅŸ birçok yerleÅŸim yeri mevcuttur.
Maden Åžehir Binbir Kilise olarak bilinen tarihi harabelerin üzerindedir. Köye girerken saÄŸdaki ilk binaya büyük kilise denmektedir. Muntazam kesme taÅŸlardan yapılmıştır. Kilisenin giriÅŸi ile dokuz kemerli sol kanadı ayaktadır. Mabedin kuzeyinde büyük bir sarnıç bulunmaktadır. Binbir Kiliseler Åžehri susuz bir arazi üzerinde kurulmuÅŸtur. Çevrede ne bir kaynak suyu ne de bir akarsu vardır. KeÅŸiÅŸhaneler, rahip ve ÅŸakirt odalarında ve hususi evlerin hemen hemen hepsinde sarnıç vardır. Guruba buradaki yerli halk tarafından da çok sıcak bir ilgi gösterildi. Ä°kram edilen üzümün altın sarısı güzelliÄŸini kelimelerle anlatmak mümkün deÄŸil. Buradan da mutlu bir ÅŸekilde ayrılıyoruz, Ä°stikamet DeÄŸle. Bizleri burada altı kilise, sarnıçlar, daha önceki dönemlere ait kalıntılar, Roma ÅŸehre giriÅŸ kapısı, kaya mezarları karşılıyor. Hayretimiz ve mutluluÄŸumuz çok büyük. Bu kadar çok güzelliÄŸi bir arada görmek eÄŸitimlerin en güzeli oluyor bizim için. Mersin’e tam 375 km. var. Mersin’e geri dönüş zamanı geldi artık. Kaptanımız bizi geldiÄŸimiz yoldan geri götürüyor. Sertavulda DoÄŸan ATLAY abimizi aldığımız yere geri bırakıyoruz. Sertavulun güzel suyundan ve çayından içtikten sonra yavaÅŸ yavaÅŸ Mut’a doÄŸru iniyoruz. Mut’ta bu tatlı ve güzel insanlardan ayrılmak çok duygulandırıyor beni. Hepsi ile teker teker vedalaşıyoruz ….
Ãœmit AKGÃœN – DiÅŸ Hekimi
*(İÇEL SANAT KULÜBÜ GÜNÜBİRLİK GEZİSİ)